Czym jest Księga Identyfikacji Wizualnej i dlaczego jest ona potrzebna?

Co sprawia, że spośród tysięcy podobnych produktów dostępnych na rynku, klient wybiera właśnie ten jeden, konkretny? Odpowiedzią na to pytanie jest skutecznie stworzona oraz zaprojektowania identyfikacja wizualna.

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?

Każda firma, która dopiero rozpoczyna podbój rynku i wkracza w świat konkurencji, powinna zdawać sobie sprawę z tego, co jest rzeczywiście ważne w promocji swojej marki. Skuteczna promocja, niezależnie od tego, czy chodzi o usługę, czy markę jest kluczem do sukcesu. Wizerunek firmy, który jest spójny oraz wyraźnie komunikuje cenne wartości, jest przepustką do tego, aby zostać zapamiętanym przez klienta.

Budowa tożsamości wizualnej jest procesem, w którym dana firma staje się rozpoznawalna przez konsumentów. To nie tylko wzmacnianie oraz utrwalanie wizerunku firmy, ale również jej produktów lub usług w świadomości klientów.

Jak powstaje identyfikacja wizualna?

Przed rozpoczęciem prac nad identyfikacją wizualną danej firmy powinniśmy znać odpowiedź na pytania: Jaka jest historia firmy oraz jej misja? Jakie są wartości, które ma przekazać? Jaka jest grupa docelowa produktów lub usług? Czym wyróżnia się jej konkurencja?

Musimy pamiętać o tym, że kształtowanie wizerunku przez markę jest procesem ciągłym. Nie da się tego osiągnąć bardzo szybko i warto zadbać w całościowy sposób o to, jakie potencjalny klient ma doświadczenia z naszą marką. Jedną z takich czynności jest stałe i powtarzalne prezentowania elementów identyfikacji wizualnej, które pozwalają na budę wizerunku firmowego. Wpływa to pozytywnie na wzrost rozpoznawalności marki w grupie jej potencjalnych klientów.

Pierwszym, a zarazem najważniejszym etapem zbudowania przemyślanej i dobrze funkcjonującej identyfikacji wizualnej firmy jest stworzenie loga oraz nazwy. To z nimi klient najczęściej będzie się spotykał i to ona będą często wpływały na jego pierwsze wrażenie odnoszące się do danej marki. Ważne więc, aby zarówno logo, jak i nazwa odpowiednio współgrały i reprezentowały wartości i misję danej firmy oraz kojarzyły się z produktem lub usługą oferowaną przez firmę. Dopiero w dalszych krokach można przejść do bardziej szczegółowego określania elementów identyfikacji wizualnej. Ale najważniejsze zawsze będzie logo oraz nazwa, do których będą nawiązywały wszystkie kolejne elementy.

Jeśli logo lub logotyp danej marki jest już gotowy, równie ważne co jego wygląd jest także ustalenie reguł, w jakich będzie on stosowany, eksponowany oraz odtwarzany. Tylko jasne i przejrzyste reguły gwarantuję jego odpowiednią prezentację.

Czym jest Księga Identyfikacji Wizualnej

Księga Identyfikacji Wizualnej zawiera wszystkie zasady, dotyczące konstrukcji przekazu z uwzględnieniem głównych elementów graficznych danej marki. Będą w niej zawarte całkowite wskazówki dotyczące tego, jak powinna wyglądać kolorystyka, typografia, ikonografia, układ treści oraz motyw przewodni.

Jednak podstawowa wersja Księgi Identyfikacji Wizualnej może zostać wzbogacona o kompletną instrukcję zawierającą wytyczne odnośnie tego, jak wykorzystywać konkretne materiały marki w zależności, do jakich metod komunikacji będziemy ich używać. Księga Identyfikacji Wizualnej może więc zawierać wytyczne, w których wyszczególnione będą:

  • akcydensy, czyli papiery firmowe, wizytówki, teczki, koperty itp.,
  • materiały marketingowe,
  • media cyfrowe oraz społecznościowe, czyli profile, strona www itp.,
  • opakowania, czyli pudełka, etykiety, torby, kartony itp.,
  • gadżety firmowe,
  • prezentacje oraz oferty.